TONHALLE-ORCHESTER ZURICH, JANUARY 2019

Noch nicht im Amt, aber bereits jetzt prägend und präsent: Der Este Paavo Järvi, neuer Chefdirigent des Tonhalle-Orchesters. Eine Frechheit, dieser Beethoven! Und zwar eine hinreissende Frechheit, anregend in jedem Takt und lustvoll präsentiert von einem hellwachen Tonhalle-Orchester und seinem künftigen Chefdirigenten Paavo Järvi.
Tagesanzeiger, Susanne Kübler, 18 January 2019

… Denn plötzlich ist alles wieder da: die Farben, die Transparenz, die Virtuosität an einzelnen Pulten, die Wärme und Emotion bei gleichzeitiger Brillanz des Klanges – mit einem Wort: die Musik. Und mit ihr die erkennbare Lust am gemeinsamen Gestalten. Schier überwältigend kam dies bei Beethovens 1. Sinfonie am Schluss des Programms zur Geltung. So exakt, so auf den Punkt konzentriert und dabei dennoch innerlich gelöst haben die Tonhalle-Musiker seit Jahren nicht gespielt. Da war es, als fände die kollektive Erinnerung an den wegweisenden Beethoven-Zyklus unter Zinman glücklich zusammen mit den höchst profilierten Forderungen, die der «Zukünftige» an das Orchester stellt.
Neue Zürcher Zeitung, Christian Wildhagen, 18 January 2019

It was evident that the orchestra and the audience have already taken Järvi to their heart. It is rather like the change of a manager of a football team – after a string of indifferent matches and results, a new manager is brought in and suddenly the players look like they are enjoying the game again – and winning.
seenandheardinternational.com, John Rhodes, 20 January 2019

NEW YORK PHILHARMONIC, JANUARY 2019

This concert was to be directed by Mirga Grazinytė-Tyla, who would have been making her Philharmonic debut, but when she cancelled New York audiences were blessed with the choice of Paavo Järvi as her replacement … Lemminkäinen and the Maidens of the Island is a movement from the Sibelius work Four Legends from the Kalevala, whose most famous section is The Swan of Tuonela. Here the ensemble was whipped into a whirlwind, tremendously exciting and colorful in the extreme. There were moments when it was difficult to remember that this was the local band.
concertonet.com, Fred Kirshnit, 4 January 2019

The Second Suite from Ravel’s Daphnis et Chloé occupies the nexus of the familiar and the challenging – a place at which the Philharmonic thrives, for the specificity the composer demands keeps the musicians on their toes. Further, familiarity enables risk-taking between conductor and orchestra. This was Ravel at his most nuanced and persuasive, and on a night of first-rate solo work, principal flute Robert Langevin gave an especially inspired contribution, in color, line, and virtuosity.
classicalsource.com, Thomas Phillips, 4 January 2019